• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
درس مهم به مدیران عامل و کارآفرینان؛

کدام ایرانی اوبر را نجات داد؟

در میان چندین گزینه موجود که سوابق مدیریتی برجسته‌ای داشتند، نام یک ایرانی به چشم می‌خورد که کارنامه مثبتی را در مدیریت و رهبری شرکت اکسپدیا داشت و توانسته بود آن را به پردرآمدترین آژانس مسافرتی آنلاین آمریکا تبدیل کند...

شکایت‌های متعدد، از آزار جنسی گرفته تا سوء استفاده از قدرت، فساد و تبانی با مقامات سیاسی، برای نابودی اعتبار هر شرکتی کافی است. این‌ها رسوایی‌هایی است که به استناد مدارک تازه فاش شده توسط نشریه گاردین، گریبانگیر شرکت آمریکایی تاکسی‌های آنلاین «اوبر» شد .
این اتفاق در نهایت در سال ۲۰۱۷ اخراج بیش از ۲۰ نفر از کارکنان آن را در پی داشت. در بحبوحه چنین بحرانی، شرکت به این نتیجه رسید که زمان تغییر رسیده و انتخاب جایگزینی مناسب برای مدیرعامل‌، ضروری است.
در میان چندین گزینه موجود که سوابق مدیریتی برجسته‌ای داشتند، نام یک ایرانی به چشم می‌خورد که کارنامه مثبتی را در مدیریت و رهبری شرکت اکسپدیا داشت و توانسته بود آن را به پردرآمدترین آژانس مسافرتی آنلاین آمریکا تبدیل کند، دامنه کار آن را به شصت کشور جهان توسعه دهد و درآمد آن را چهاربرابر کند.
اما دقیقا چه چیزی هیات مدیره اوبر را متقاعد کرد که از میان همه گزینه‌های موفق، دارا خسروشاهی را سکان‌دار نجات شرکت کند؟
هیات مدیره، در جلساتی مستقل به هر یک از نامزدهای این پست حساس، فرصت داد تا خود را بطور کامل معرفی کنند. خسروشاهی در مصاحبه‌ای با یادآوری جلسه آن روز خود با هیات مدیره اوبر می-گوید: « من فقط درباره آنچه به آن‌ها ارایه می‌کردم و آنچه تصور می‌کردم برای موفقیت در شرکت به آن نیاز دارم، "صداقت کامل" داشتم. من از انتظاراتم از هیات مدیره گفتم و به آن‌ها متذکر شدم اگر حقیقتا می‌خواهند این شرکت، رهبری جدید داشته باشد، باید درباره اینکه رهبر پیشین چگونه شخصی بود شفافیت داشته باشند و گفتم گر چه انتظار دارم هیات مدیره همراستا با من باشد، اما نیاز دارم آزادی عمل داشته باشم و تغییراتی را که تشخیص می‌دهم باید فورا انجام شوند، ایجاد کنم. چون شرایط شرکت، شرایط دشواری بود. بنابراین درباره آن مسایل بسیار رک صحبت کردم
درس مهم خسروشاهی به مدیران عامل و کارآفرینان در این ۶ کلمه خلاصه می‌شود: «رهبری خوب، نیازمند صداقت محترمانه است
توانایی بدست آوردن بازخورد صداقت محترمانه، یک جنبه کلیدی هوش هیجانی است، توانایی تشخیص، درک و مدیریت هیجانات و این همان ابزاری است که خسروشاهی طی دوره مدیریت خود در اوبر، از آن به درستی استفاده کرده است. او چه از طریق سخنرانی‌های انگیزشی و چه از طریق ایمیل-های اثرگذار، افراد را به تفکر وا می‌دارد و تشویق می‌کند تا تفکراتشان را عملی کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8507
اخبار مرتبط
نظرات شما