• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان بررسی شد

پارامترهای توسعه صادرات پسته به اروپا

نشست هم اندیشی بررسی مسائل صادرات پسته به اتحادیه اروپا در نشستی با حضور روسای کمیسیون های توسعه صادرات، واردات و تجارت داخلی و کشاورزی، مدیران کل جهادکشاورزی و گمرکات استان و جمعی از صادرکنندگان برگزار شد...

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان در این نشست با اشاره به اینکه میزان تولید محصول پسته امسال بیشتر از سال گذشته است، گفت: باید برای صادرات این محصول به بازارهای هدف به ویژه اتحادیه اروپا با توجه به وجود رقیب اصلی ما آمریکا، برنامه ریزی صحیحی صورت گیرد. محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: با توجه به اینکه مبحث باقی مانده سموم در محصول پسته به صورت جدی از سوی اتحادیه اروپا بررسی می شود که پیشنهاد داریم در فروردین ماه هر سال همزمان با سم پاشی محصولات اطلاع رسانی کامل در خصوص نوع و میزان سم مورد استفاده انجام شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به صادرات پسته به اتحادیه اروپا گفت: یکسری درخواست های جدی و سختگیرانه مبنی بر دریافت گواهینامه هایی از معاونت غذا و دارو، اداره استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد که درخواست داریم این موارد توسط مجموعه های ارزیاب به خوبی مورد توجه قرار گیرد تا برای محموله صادراتی اتفاقی پیش نیاید. سیدمحمدرضا ترابی موسوی تصریح کرد: اما برخی موارد مورد درخواست اتحادیه اروپا نیست اما از سوی برخی مجموعه های داخلی مانند اداره استاندارد و جهاد کشاورزی درخواست می شود که این موضوعات مسائلی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.
وی به نمونه ای از این درخواست اشاره و بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده اگر صادرکننده ای محموله برگشتی داشته باشد تا سه ماه پس از آن نمی تواند صادرات دیگری را داشته باشد که این موضوع در قوانین اتحادیه اروپا وجود ندارد. ترابی موسوی، از برگزاری نشست ستاد عالی پسته کشور در کرمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: صادرکنندگان همه مسائل صادرات پسته را به اتاق اعلام کنند تا بتوان موارد در سطح ملی را در این نشست مطرح کرد.
در ادامه این نشست رئیس سابق اتاق کرمان و ایران گفت: اگر اروپا محصولی را ممنوع کند، همه دنیا تحت تاثیر این تحریم قرار می گیرند و براحتی نمی توان محصول را به سایر نقاط جهان نیز صادر کرد. محسن جلال پور، تصریح کرد: برای اینکه بتوان پسته را بدون مشکل به اتحادیه اروپا صادر کرد باید موضوع افلاتوکسین و باقی مانده سموم را به خوبی بررسی کرد زیرا اگر باقی مانده سموم در محصول صادرشده به اثبات برسد امکان برگشت پسته وجود ندارد و محموله معدوم خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی ادامه داد: آگاهی بخشی به باغداران و تولیدکنندگان پسته از طریق فضای مجازی، رسانه های مختلف و صدا و سیما در زمان مناسب برای استفاده از سموم و سایر موارد مربوط به بحث باقی مانده سموم به صورت جدی تری انجام شود. صادرکننده نمونه پسته و مغز پسته در بخش دیگری، توجه صادرکنندگان را به وجود رقابت ناسالم در بازار به ویژه در سال جاری به دلیل تولید زیاد محصول جلب و خاطرنشان کرد: اروپا، چین و ... به دنبال پسته ارزان هستند و از سوی دیگر محصول پسته ما زیاد است که باید برنامه ریزی لازم برای حضور موثر در بازارها و صادرات موفق انجام شود.
گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان به مواردی مانند ناشناخته بودن برخی سموم استفاده شده در باغات پسته، شناخت نوع فعالیت آزمایشگاه های اروپا برای صادرات پسته، اطلاع رسانی گسترده مسائل مختلف این حوزه اشاره کردند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8277
اخبار مرتبط
نظرات شما