• جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024

  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 17 May 2024
تدوین برنامه راهبردی تجارت الکترونیک استان کرمان بررسی شد؛

سهم 2 درصدی کرمان از تجارت الکترونیک ایران

استان کرمان در شش ماهه نخست سال 1402 در شاخص اسمی معادلات تجارت الکترونیکی75 درصد، تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی 28 درصد، متوسط مبلغ تراکنش های تجارت الکترونیکی 37 درصد، ارزش معاملات الکترونیکی دولتی 112 درصد و تعداد کل اینمادهای فعال 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است...

در نشست هم اندیشی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک و مدیرکل دفتر پایش و مطالعات راهبردی این مرکز با فعالان بخش خصوصی استان کرمان، تدوین نسخه اولیه برنامه راهبردی تجارت الکترونیکی کشور منطبق با برنامه هفتم توسعه و تدوین برش استانی این برنامه، بررسی شد.
رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: 2 درصد حجم تجارت الکترونیک کشور متعلق به کرمان است که این آمار با توجه به ظرفیت های فراوان استان، رقم قابل قبولی نیست. سیدمهدی طبیب زاده افزود: در اتاق کرمان بسترهایی برای تجارت الکترونیکی ایجاد شده و به عنوان اولین اتاق انجمن شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کرده ایم، اما باید برای ایجاد تجارت وسیع در این حوزه اقدامات لازم را انجام داد
.

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: در استان تیم اقتصادی متشکل از مجموعه های مختلف از جمله دولت، بخش خصوصی، دانشگاه ها و ... فعالیت ها را پیش می برند که البته همیشه بخش خصوصی از سایر ارگان ها جلوتر بوده است. امیر حسن زاده، با تاکید بر اینکه اتاق کرمان به اتاق فکر بخش خصوصی استان معروف است، افزود: با استفاده از دانش و تجربه اتاق کرمان، 80 درصد تصمیمات اتخاذ شده در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به شورای ملی راه می یابند و بسیاری از آنها مسائل کشور را در برمی گیرند که برطرف شدن آنها به سود همه مردم ایران خواهد بود.
وی ادامه داد: اینکه گفته می شود 30 تا 40 درصد موارد مطرح شده در این برنامه راهبردی در استان اجرا شده، مربوط به بخش خصوصی بوده که البته باید رشد یابد. حسن زاده، اظهار کرد: با همکاری تیم اقتصادی در کرمان رتبه فضای کسب و کار استان کرمان از رتبه 31 در سال گذشته به رتبه 12 در سال جاری رسیده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه تجارت الکترونیکی در استان باید در این زمینه فعال عمل کرد و شرکت های خصوصی تجربیات، نظرات و پیشنهادهای خود را در اختیار دولت قرار دهند.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: سهم اقتصاد الکترونیک در تولید ناخالص داخلی ایران در حال حاضر 5 درصد است که برای برنامه هفتم توسعه این عدد 15 درصد در نظر گرفته شده است. محمدجواد رستمی افزود: در کرمان برای توسعه تجارت الکترونیک، در تولید محصول، ارائه خدمات، فعالیت شرکت های قوی و نیروی انسانی دانش آموخته، ظرفیت های خوبی وجود دارد و جای کار در این حوزه بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: در اتاق کرمان به دنبال تکمیل زیرساخت ها برای اجرای تجارت الکترونیک بوده ایم و در این راستا چندین سامانه را تجمیع کرده ایم که در حال حاضر امکان ارائه خدماتی مانند به نمایش گذاشتن محصولات مختلف به صورت الکترونیکی و سایر موارد وجود دارد. در ادامه این نشست رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در 12 سال گذشته رویکرد تجارت الکترونیک در تهران پیگیری شده و در حال حاضر 44 درصد شرکت های حوزه تجارت الکترونیک در تهران فعالیت دارند که این مرکزیت صحیح نیست. امین کلاهدوزان بیان کرد: تمرکز شرکت های حوزه تجارت الکترونیک در تهران باعث شده سایر ظرفیت های کشور مغفول مانده و از آنها استفاده نشده است.
وی بیان کرد: در همین راستا پلتفرم برنامه ریزی تجارت الکترونیک با برش استانی را تهیه کرده ایم که قرار است بر اساس آن، محتوا توسط فعالان و صاحب نظران طراحی شود تا بتواند با برنامه های دستگاه های مختلف همخوانی داشته باشد. کلاهدوزان، تصریح کرد: در این طرح پیشنهاد شده در برنامه ریزی اتاق بازرگانی محور قرار گیرد، در عملیات و اجرا سازمان صمت استان، در حوزه منابع انسانی دانشگاه ها و هماهنگی ها نیز توسط استانداری انجام شود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: رشد استان کرمان در اکثر شاخص های تجارت الکترونیکی کشور قابل توجه و خوب بوده و در مواردی از متوسط کشور نیز بالاتر بوده است. وی به آمارهای مربوط به رشد تجارت الکترونیک در کرمان اشاره کرد و ادامه داد: استان کرمان در شش ماهه نخست سال 1402 در شاخص اسمی معادلات تجارت الکترونیکی75 درصد، تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی 28 درصد، متوسط مبلغ تراکنش های تجارت الکترونیکی 37 درصد، ارزش معاملات الکترونیکی دولتی 112 درصد، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی 17 درصد، تعداد کل اینمادهای فعال 45 درصد و گواهی امضای الکترونیکی صادرشده 86 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
در ادامه این نشست مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت به توضیحاتی در رابطه با برنامه راهبردی زیست بوم تجارت الکترونیکی پرداخت و گفت: از سال 1403 تا 1407، نقشه راه استراتژیک تجارت الکترونیکی با هدف رسیدن به چشم‌انداز تجارت الکترونیکی آسان، ایمن و فراگیر اجرایی می شود. علیرضا جاوید عربشاهی، بیان کرد: با مداخلات دولت و با همکاری صنعت در برنامه‌های مختلف انتظار می‌رود شاهد رشد اندازه بازار تجارت الکترونیکی، افزایش نفوذ کسب‌وکارهای دیجیتالی و توسعه صادرات در حوزه تجارت الکترونیکی باشیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی به دستاوردهای برنامه راهبردی افق1407 اشاره و اظهار کرد: افزایش سهم کسب‌وکارهای الکترونیکی در تولید ناخالص داخلی(GDP)، افزایش تعداد کسب‌وکارهای فعال در زیست‌بوم تجارت الکترونیکی، افزایش درآمدهای ارزی حاصل از تجارت الکترونیکی فرامرزی، توسعه اشتغال مولد و پایدار در حوزه تجارت الکترونیکی و کاهش نرخ مهاجرت نخبگان و نوآفرینان، از جمله دستاوردهای این برنامه راهبردی خواهد بود.
گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی پرسش های خود در حوزه تجارت الکترونیک و اجرای این برنامه راهبردی را مطرح کردند
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9596
اخبار مرتبط
نظرات شما