• چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 01 May 2024

  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 01 May 2024
سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی کُنارصندل مطرح کرد؛

الزامات ثبت جهانی کنارصندل

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی کُنارصندل جیرفت در نشست هم اندیشی مدیران و فعالان گردشگری جنوب کرمان گفت: یکی از اهداف اصلی ما ثبت محوطه‌های کنارصندل در فهرست مفاخر میراث جهانی یونسکو است اما اگر همه دست به دست هم ندهیم این محوطه ثبت جهانی نمی شود. ..

سید منصور سیدسجادی اظهار کرد: کُنارصندل شرایط لازم برای ثبت را دارد اما معیارهای لازم را ندارد و زمانی می توان معیارهای لازم را فراهم کرد که کاوش ادامه یابد.
وی با اشاره به نیازها برای ادامه کاوش ها و کمبود اعتبارات بیان کرد: حداقل نیاز به ۲۰ کارشناس داریم.
سیدسجادی یادآور شد: کاوش در این محوطه ۱۵ سال مغفول مانده بود و این مساله صدمه زیادی زد.
وی اضافه کرد: همکاران در اداره میراث از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند اما وزارت از نظر اعتبارات در مضیقه است و نیاز به کمک دستگاه‌ها یا بخش‌های دیگر است.
این باستان شناس افزود: هدف دوم ما آموزش جوانان جیرفتی برای آماده کردن آنها است که در آینده کارها را در دست بگیرند.
وی تاکید کرد: هدف سوم ما پیدا کردن آرشیوهای گذشته در مورد کنارصندل و کارهای انجام شده است.
سیدسجادی با بیان اینکه باید کاری کنیم واژه گنج از اذهان مردم و مسئولان خارج شود اضافه کرد: باستان شناس از اشیا برای شناسایی و پیشبرد کار استفاده می کند.
وی یادآور شد: محوطه کنار صندل حریم مصوب ندارد که یکی از کارهای اولویت دار مشخص شدن این حریم است که برای مردم هم مشخص باشد.
سیدسجادی با اشاره به اینکه دسترسی به اهدافی که در حین کاوش مشخص شده می تواند در توسعه گردشگری جنوب کرمان موثر باشد گفت: شرایط جذب گردشگران زیادی در این منطقه وجود دارد که نباید از آن غافل شویم.
وی با بیان اینکه شهر دقیانوس یکی از شاهکارهای معماری دوران اسلامی است افزود: دشت سبزواران اگر تاراج نشده بود پس از مصر بزرگترین مجموعه تمدنی دنیا است و فقط شهر رم می تواند با اینجا رقابت کند.
این باستان شناس یادآور شد: از ابتدایی ترین امور صنعت گردشگری محروم هستیم، گردشگر وقتی به یک محوطه تاریخی می‌آید با از تلی از خاک مواجه می شود وقتی کارشناسی وجود نداشته باشد که توضیح دهد بی فایده است.
سیدسجادی افزود: سایه سنگین کنار صندل هم موجب نشود از سایر آثار جنوب کرمان غافل شویم
وی از زیر چاپ بودن کتابی درباره تمدن جیرفت خبر داد که با زبان ساده و در عین حال علمی آن را به مردم معرفی می کند.
ظرفیت گردشگری جنوب کرمان مورد توجه قرار گیرد
مشاور استاندارکرمان هم در این نشست گفت: جنوب کرمان برای مناسب شدن برای پذیرش گردشگر کار زیادی دارد اما مساله اصلی معرفی منطقه است.
حمدالله فاریابی افزود: باید نگاه‌ها به جنوب کرمان تغییر کند و توجه به ظرفیت های گردشگری آن بیشتر شود.
ظرفیت های گردشگری منطقه ناشناخته مانده است
فرماندار عنبرآباد هم گفت: آگاهی مردم حتی در خود منطقه نسبت به نقاط گردشگرپذیر و بکر کم است.
یزدان افشاری پور با تاکید بر معرفی بیشتر منطقه افزود: مرتفع ترین آبشارها در عنبرآباد وجود دارد از جمله یکی از این آبشارها ۱۷۶ متر ارتفاع دارد که همچنان ناشناخته مانده است.
وی ادامه داد: نبود زیرساختهای حوزه گردشگری یکی از دلایل مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری منطقه است.
به گزارش ایرنا،فرماندار عنبرآباد با اشاره به گستردگی کشاورزی منطقه و وجود باغات بزرگ مرکبات یادآور شد: گردشگری کشاورزی را نه تنها نتوانسته‌ایم فعال کنیم حتی به عنوان گفتمان در نیاورده‌ایم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10253
اخبار مرتبط
نظرات شما