• دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024

  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024
در نشست تخصصی اتاق بازرگانی کرمان انجام شد

بررسی عملکرد هیات های تشخیص تامین اجتماعی

رئیس اتاق کرمان در جمع نمایندگان اتاق در هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر دفاع از مواضع حق توسط نمایندگان اتاق در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی گفت: باید به عنوان یک پشتوانه قوی بتوان به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کمک کرد...

سیدمهدی طبیب زاده افزود: اتاق کرمان همواره اعلام کرده از فعالیت‌های اقتصادی سالم حمایت می‌کند و اگر فردی مقصر بوده و یا اینکه بخواهد سوء استفاده کند، مورد حمایت اتاق قرار نخواهد گرفت. وی خطاب به نمایندگان اتاق در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی بیان کرد: با توجه به اینکه کارکنان سازمان تامین اجتماعی در هیات ها به قوانین و مقررات توجه دارند، باید با آگاهی و تسلط کامل در جلسات هیات ها مشارکت داشته باشید.
طبیب زاده، با اشاره به اینکه رسالت اصلی اتاق حمایت از کسب و کارها و تلاش برای بهبود فضای کسب و کار است، ادامه داد: براساس قانون، فضای کسب و کار استان هر سه ماه یک بار بر اساس شاخص‌های مشخص شده توسط اتاق کرمان رصد و پایش می شود که خوشبختانه رتبه سی و یکم فضای کسب و کار استان به رتبه بیستم در کشور ارتقا یافته است. رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر بنگاه‌های اقتصادی و فضای کسب و کار تحت تاثیر مدیریت صاحبان بنگاه ها نیست و شاخص‌ها مانند قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها را حاکمیت مشخص می‌کند.
 وی افزود: بر اساس شاخص‌های اندازه‌گیری شده بیشترین دغدغه فعالان اقتصادی استان مربوط به سه حوزه بیمه، بانک و مالیات است و بر همین اساس فعالیت اتاق در این حوزه‌ها به صورت جدی و ساختاریافته متمرکز شده، مرکز کسب و کار به عنوان تشکیلاتی مداوم و موثر برای کمک به بهبود فضای کسب و کار راه اندازی شده است. طبیب زاده، به معرفی"علی حسینی" به عنوان مدیر امور بیمه‌ تامین اجتماعی مرکز کسب و کار پرداخت و گفت: با توجه به سابقه، تجربه و خوشنام بودن او، امیدواریم شبکه‌ای برای ایجاد رابطه متعادل تر بین کارگران، کارفرمایان، تامین اجتماعی و دولت در هیات ها ایجاد شود.
رئیس اتاق کرمان در ادامه به ارائه پیشنهاداتی به اتاق ایران در خصوص عدم وجود رقابت و همچنین انحصاری بودن سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شده در برنامه هفتم ایجاد سازمان های بیمه ای مشابه برای رقابت با سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود که اگر مصوب شود قطعاً به نفع ذینعان خواهد بود.
در ادامه این نشست ناظر عالی مرکز کسب و کار اتاق کرمان، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی به دلیل ارائه خدمات درمان، بازنشستگی و تعداد زیاد بیمه شدگان، مجموعه بسیار مهمی است اما انحصاری بودن آن موجب بروز اختلافاتی با کارفرمایان شده است. عباس جبالبارزی تصریح کرد: در حال حاضر همه به اجبار برای خرید بیمه های درمان، خدمات بازنشستگی و استفاده از سایر خدمات بیمه‌ای مجبور به مراجعه به این سازمان هستند که این انحصار، کیفیت خدمات را کاهش و هزینه خدمات را افزایش می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی ادامه داد: درخواست داریم اجازه ایجاد سازمان‌های بیمه‌ای مشابه و امکان انتخاب به کارگر و کارفرما داده شود که اگر این موضوع محقق شود به نفع تامین اجتماعی،کارگران و کارفرمایان خواهد بود. جبالبارزی، با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از نظر میزان منابع و مصارف با عدم توازن روبروست، گفت: اتاق کرمان قصد دارد در دوره دهم خدماتی در بخش تامین اجتماعی و هیات های تشخیص مطالبات به فعالان اقتصادی ارائه دهد که فعالیت ها بهتر، کارشناسی‌تر و قابل دفاع‌تر باشند.
عضو هیات رئیسه اتاق کرمان خاطرنشان کرد: عده‌ای کارفرمایان را به پرداخت نکردن حق بیمه متهم می‌کنند در حالی که قانون نیز در زمینه پرداخت حق بیمه کارگران به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه هر مجموعه، بسیار شفاف است و نمی‌توان این مسئله را پنهان کرد. وی افزود: بازرسی مربوط به حق بیمه باید توسط اداره کار انجام شود نه سازمان تامین اجتماعی و سعی داریم در هیات های تشخیص مطالبات پرونده‌ها را دقیق تر و کارشناسی تر بررسی کنیم.
جبالبارزی، در ادامه از جمله ایرادات مطرح شده نسبت به هیات های بیمه تامین اجتماعی را ترکیب زوج آن ها متشکل از دو نماینده تامین اجتماعی، یک نماینده کارگر و یک نماینده کارفرما عنوان کرد و گفت: همچنین بهتر است نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حضور در این هیات ها از سازمان تامین اجتماعی انتخاب نشود. وی با تاکید بر اهمیت آگاهی دادن کاربردی به فعالان بخش خصوصی افزود: سعی داریم در مباحثی مانند حسابرسی‌هایی که به بنگاه‌های اقتصادی تحمیل می‌شود آموزش‌های لازم ارائه تا در ثبت اسناد به گونه‌ای رفتار شود که تبعات آن کمتر باشد.
 در ادامه این نشست مدیر امور بیمه تامین اجتماعی مرکز کسب و کار اتاق کرمان، با بیان اینکه همه باید برای حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه بیمه کمک کنند، گفت: کارفرمایان به عنوان پیشگامان اقتصاد باید مورد حمایت قرار گیرند تا به رشد و شکوفایی فعالیت‌های اقتصادی استان کمک کنند. علی حسینی اظهار کرد: بیش از ۵۲ هزار کارفرما در استان کرمان وجود دارد که با سازمان تامین اجتماعی و هیات ها ارتباط دارند.
وی با بیان اینکه هیات ها به عنوان یک مرجع شبه قضایی باید پاسخگوی شرکای تامین اجتماعی باشند، افزود:  اگر چه ممکن است ترکیب هیات ‌ها نامناسب باشد اما با اصلاح انتخاب اعضای آنها و تصمیم گیری با نگاه بیطرفانه می توان مشکلات بسیاری را برطرف کرد. مدیر امور بیمه تامین اجتماعی مرکز کسب و کار اتاق کرمان ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های تصمیم‌گیر برای افزایش ضریب پشتیبانی در سازمان تامین اجتماعی به جای سختگیری بیشتر به کارفرمایان، چاره دیگری بیندیشند، زیرا اگر کارفرما درآمد نداشته باشد، دائما درگیر بروکراسی اداری و پرداخت غیرحق  کسورات قانونی باشد، کارگر و در نتیجه جامعه متضرر خواهد شد.
حسینی، با اشاره به اینکه تبیین مسائل در این حوزه سخت و دشوار است، تصریح کرد: نمایندگان اتاق در هیات های بدوی و تجدیدنظر برای کمک بیشتر به فعالان اقتصادی به قوانین، مقررات و مسائل اداری در بخش‌های مختلف مسلط باشند. وی خاطرنشان کرد: با هدف کمک بیشتر به فعالان اقتصادی طی بازه زمانی شش ماهه عملکرد نمایندگان اتاق در هیات های تامین اجتماعی را رصد و ارزیابی خواهیم کرد و پس از جمع آوری بازخوردها، برای اصلاح موارد احتمالی اقدام خواهیم کرد.
گفتنی است در این نشست مسائل مختلف نمایندگان کارفرما در هیات های تشخیص مطالبات بیمه تامین اجتماعی مطرح و بررسی شد.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8234
اخبار مرتبط
نظرات شما