• پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024

  • پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024
درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از لوازم عمده زندگی؛

استفاده‌ از 9 وسیله زندگی کاهش یافت

در سال گذشته درصد خانوارهای شهرنشین که از برخی لوازم عمده زندگی استفاده می‌کردند نسبت به سال 1400 تغییر کرده است. گزارش مرکز آمار از بودجه خانوار، دوازده قلم از این کالاها را بررسی کرده که بر اساس آن، درصد خانوارهای شهرنشین استفاده‌کننده از 9 قلم کاهش یافته و تنها تعداد خانوارهای استفاده‌کننده از 3 قلم افزایشی بوده است...

«اجاق‌ گاز»، «تلویزیون رنگی» و «جاروبرقی» سه مورد از لوازم عمده زندگی هستند که در سال گذشته بیش از 92 درصد از خانوارهای شهرنشین از آن استفاده کرده‌اند. در مقابل، «ماشین ظرفشویی» تنها 8 درصد از مصرف‌کنندگان شهری را به خود اختصاص داده است.
«اجاق‌ گاز»؛ پایه ثابت خانه شهرنشین‌ها
گزارش مرکز آمار از وضعیت بودجه خانوار نشان می‌دهد که در سال گذشته، 98.5 درصد از خانوارهای شهری از «اجاق گاز» استفاده کرده‌اند در حالی که این عدد در سال 1400 معادل 98.8 درصد بوده است. به عبارت دیگر، درست است که «اجاق گاز» در سال 1401 بیش از سایر اقلام مورد استفاده شهرنشینان قرار گرفته اما درصد خانوارهایی که از این کالا استفاده کرده‌اند در سال گذشته نسبت به سال 1400 کاهش یافته است.
درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از «تلویزیون رنگی» و «جاروبرقی» نیز در سال گذشته روندی مشابه «اجاق گاز» را در پی گرفته است. برای مثال در سال 1400 معادل 97.6 درصد از خانوارهای شهری مصرف‌کننده «تلویزیون رنگی» بوده‌اند اما این رقم در سال گذشته به 97 درصد نزول کرده است.
بی‌محلی شهری‌ها به «ماشین ظرفشویی» و «دوچرخه»
«ماشین ظرفشویی» کم اقبال‌ترین وسیله خانگی میان شهرنشینان در سال گذشته بوده است به طوری که در سال 1400 حدود 8.3 درصد شهری‌ها مصرف‌کننده آن بودند در حالی که در سال گذشته این رقم به 8 درصد کاهش یافته است.
این کاهش مصرف درمورد «دوچرخه» هم تکرار شده و شهرنشین‌های دوچرخه‌سوار از 9.9 درصد در سال 1400 به 8.9 درصد در سال 1401 کاهش یافته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان دوازده قلم کالای مورد بررسی مرکز آمار در سال گذشته، درصد خانوارهای مصرف‌کننده 9 کالا نسبت به سال 1400 کاهش یافته است.
 بنابراین به نظر می‌رسد کاهش تعداد خانوارهای مصرف‌کننده برخی اقلام به علت بی‌میلی خانوارهای شهری به مصرف این اقلام نیست بلکه ناشی از عوامل دیگری مانند افزایش قیمت آن‌هاست که منجر به حذف اقلام غیرضروری از سبد لوازم خانگی شهرنشینان شده است.
«یخچال» و «فریزر»، جایگزین «یخچال فریزر»
در سال 1400 نزدیک به 71 درصد از خانوارهای شهری از «یخچال فریزر» استفاده می‌کردند در حالی که این رقم در سال گذشته به 67.7 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، طی یک سال شهرنشینان استفاده‌کننده از این کالا 3.1 واحد درصد کاهش یافته‌اند.
در مقابل، درصد مصرف‌کنندگان شهری «یخچال» و «فریزر» در سال قبل بیش از سایر اقلام افزایش یافته و بنظر می‌رسد که خرید این دو کالا به صورت مجزا جایگزین خرید نسخه ترکیب‌شده آن (یخچال فریزر) شده است. برای مثال، در سال 1400 نزدیک به 31.5 درصد از شهرنشینان از «یخچال» استفاده کرده‌اند در حالی که این رقم در سال گذشته به بیش از 33 درصد رسیده و رشد 2 واحد درصدی را تجربه کرده است.
مشابه این اتفاق برای «فریزر» هم تکرار شده است به طوری که در سال 1400 معادل 19 درصد شهری‌ها از این کالا استفاده می‌کردند در حالی که در سال گذشته این عدد تا 21.8 درصد افزایش یافته است. بنظر می‌رسد قیمت بالای «یخچال فریزر» به نسبت «یخچال» و «فریزر» باعث شده تا خرید جداگانه این لوازم خانگی ضروری برای شهرنشینان به صرفه‌تر باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8462
اخبار مرتبط
نظرات شما