• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
خدمات عقب کشید؛

صعود تورم کالا به سطوح بالا

در اسفند 1402،‌ تورم ماهانه خدمات سطح بیشتری نسبت به تورم کالا داشته است. بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد در این دوره تورم کالا نسبت به بهمن 1402 بیشتر شده است. در مقابل تورم ماهانه خدمات پایین تر آمده است...

از نرخی که نشان می‌دهد میزان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به صورت مستمر چقدر بوده است،‌ به عنوان «تورم» یاد می شود. مرکز آمار در جدیدترین گزارش تورمی خود خبر از افزایش این نرخ در گروه کالاها و کاهش آن در گروه خدمات داده است. البته در اسفند امسال تورم خدمات سطح بیشتری از تورم کالا داشته است.
کالاها از سه دسته اقلام «بادوام»، «بی دوام» و «کم دوام» تشکیل شده است. نگاهی به ارقام منتشر شده از سطح تورم ماهانه نشان می دهد که این نرخ در «بادوام ها» مانند یخچال سطح بالاتری نسبت به اقلام کم‌دوام و بی دوام داشته است. تورم ماهانه تغییر در سطح عمومی قیمت کالاها را در اسفند نسبت به بهمن نشان می دهد.
البته تورم نقطه به نقطه و سالانه عملکرد متفاوتی داشته اند. به این معنا که در اسفند 1402، تورم نقطه به نقطه و سالانه کالاهای «کم دوام» مانند اسباب بازی بیشتر از دو گروه دیگر کالایی بوده است. تورم «نقطه به نقطه» تغییرات قیمت اسفند را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد. نرخ «سالانه» این شاخص نیز به تغییر میانگین 12 ماهه آن در دوره منتهی به اسفند 1402 نسبت به مقدار مشابه سال قبل می‌پردازد.
 در ادامه نرخ تورم خدمات و انواع کالا اعم از «بادوام»،‌«بی دوام» و «کم دوام» در اسفند 1401 بررسی و به تغییرات آن پرداخته شده است. همچنین بررسی شده که فشار تورمی وارد شده بر افراد در اسفند 1402 بیشتر از سمت کدام گروه از کالاها بوده است.
تورم خدمات از تورم کالا پیشی گرفت
تورم شاخصی است که نشان می‌دهد میزان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص چقدر بوده است. البته این تغییرات لازم است به صورت مستمر و برای گروه متنوعی از کالاها و خدمات باشد تا به عنوان تورم درنظر گرفته شود. مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود تورم کالاها و خدمات را در اسفند 1402 برآورد کرده است.
داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در اسفند سال گذشته تورم ماهانه خدمات 2.1 بوده است. این بدان معناست که سطح عمومی قیمت یک گروه متنوع از خدمات در اسفند، 2.1 بیشتر از قیمت همان گروه در بهمن ماه شده است. تورم کالاها در این بازه زمانی سطح کمتری را اختیار کرده و بر پله 1.9 درصدی جای گرفته است. مقایسه ها حاکی از آن است که تورم کالا در اسفند ماه افزایش یافته است. این در حالی است که تورم خدمات با کاهش همراه شده است.
بر اساس تعاریف مرکز آمار،‌ تورم کالا از میانگین تورم سه گروه حاصل می شود. این گروه ها شامل؛‌ کالاهای « بادوام»، «کم دوام» و «بی دوام» است. در ادامه به تورم هریک از این گروه ها در اسفند 1402 پرداخته شده است.
کالاهای بادوام،‌ در جایگاه نخست تورم ماهانه
کالای «بادوام» به گروهی از کالاها اطلاق می شود که ارزش خرید نسبتا بالایی داشته و بیش از یکسال و به صورت مداوم استفاده می شوند. یخچال از جمله کالاهایی است که در این گروه قرار می گیرد. در مقابل کالاهای «کم دوام» عمر کوتاه‌تری دارند و ارزش خرید آن‌ها نیز پایین‌تر است. اسباب بازی و تلفن همراه از کالاهای کم‌دوام هستند. کالای «بی‌دوام» نیز تعداد دفعات استفاده بسیار کمی دارند و برخی فقط یکبار مصرف می‌شوند. مواد خوراکی نوعی کالای بی‌دوام محسوب می شود.
بررسی‌ها نشان می دهد کالاهای «بادوام» در اسفندماه بیشترین نرخ تورم ماهانه را به خود اختصاص داده اند. نرخ تورم این گروه از کالاها در سطح 4 درصدی قرار گرفته و در مقایسه با همین رقم در بهمن کاهش 0.3 واحد درصدی را به ثبت رسانده است.
برخلاف کالاهای «بادوام»، تورم ماهانه کالاهای «بی‌دوام» و «کم‌دوام» در اسفند ماه نسبت به بهمن افزایش یافته است. به بیان دقیق‌تر تورم ماهانه اقلام «بی‌دوام» در اسفند 1.5 درصد بوده و افزایش 1.6 واحد درصدی را نسبت به بهمن به ثبت رسانده است. تورم ماهانه «کم‌دوام»ها نیز با افزایش یک واحد درصدی مواجه شده و به 2.7 درصد در اسفند 1402 رسیده است.
بدین ترتیب مشخص می شود که فشار تورمی وارد شده بر دوش مصرف کنندگان در اسفند بیشتر از سمت اقلام «بادوام» بوده است.
سقوط تورم نقطه به نقطه کالاهای بی دوام و کم دوام
نگاهی به تورم نقطه به نقطه کالاهای بادوام، بی دوام و کم دوام نشان می دهد که در اسفند 1402 این نرخ در این سه گروه با کاهش شدید مواجه شده است. «اقلام بادوام» با کاهش 7.6 واحد درصدی، بر سکوی تورم 17.5 درصدی قرار گرفته اند.
تورم کالاهای «بی‌دوام» نیز به 25.1 درصد رسید و 5.4 واحد درصد پایین آمد. «کم دوام‌»ها هم بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را به ثبت رساندند. این نرخ در این گروه کالایی به 38.3 درصد رسیده و 7.9 واحد درصد پایین تر از سطح تورم بهمن ماه خود قرار گرفته است.
کاهش تورم سالانه انواع کالا در زمستان
در اسفند 1402 تورم سالانه اقلام «بادوام» 50.4 درصد شده و در مقایسه با بهمن 1.4 واحد درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب تورم کالاهای این دسته همچنان از مرز 50 درصد پایین‌تر نیامده است. تورم سالانه نشان می‌دهد که میانگین قیمت 12 ماهه کالاها در دوره منتهی به اسفند 1402 نسبت به همین مقدار در دوره منتهی به اسفند 1401 چگونه تغییر کرده است.
«بی‌دوام‌ها» نظیر مواد خوراکی با کاهش 3.4 واحد درصدی، تورم سالانه 39.5 درصدی را به خود اختصاص داده اند. تورم سالانه اقلام «بادوام» نظیر اتومبیل نیز به 43.7 درصد رسیده و بیشترین میزان کاهش را نسبت به دو گروه دیگر داشته است. به بیان دقیق‌تر در اسفند 1402، تورم سالانه بادوام ها 4.8 واحد درصد کمتر شده است.
به گزارش اکوایران،بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که تهیه اقلام کم‌دوام نظیر خوراکی‌ها برای مردم در سال 1402 هزینه بیشتری نسبت به سال 1401 داشته و افزایش سطح عمومی قیمت این گروه از کالاها بیشتر از بادوام‌ها و کم دوام‌ها بوده است. به بیان ساده تر فشار تورمی اقلام کم دوام در سال 1402 بیشتر از فشار تورمی وارد شده از سمت دو گروه کالای دیگر بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10938
اخبار مرتبط
نظرات شما