• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
دلار پرچمدار بیشترین بازدهی در بازارها شد؛

بازدهی بازارها در هفته دوم اسفند ۱۴۰۲

بازدهی بازارهای در هفته دوم اسفند در بازارهای مالی مثبت شد و بورس از رشد قیمت جا ماند. دلار پرچمدار بیشترین افزایش بازدهی شد. کارشناسان اقتصادی رشد تقاضا در روزهای پایانی سال را دلیل رشد قیمت دلار می‌دانند...

بازدهی بازارها در هفته دوم اسفند به ترتیب در دلار، سکه و طلا مثبت شد و بورس از رشد بازدهی جا ماند. این هفته دلار پرچمدار بیشترین رشد بازدهی در بازارهای مالی بود.
هفته‌های سپری شده از اسفند با رشد تقاضا همراه شده و افزایش خریداران دلار کار سیاست‌گذار را برای مهار قیمت‌ها سخت کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند اخبار در هفته‌های اخیر کمترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است.
گفتنی است سیاست‌گذار در هفته‌های پایانی سال با خبردرمانی و اقداماتی نظیر  صدور مجوز انتشار سپرده ۳۰ درصدی در پی کنترل نوسانات بازار ارز برآمد؛ اما بازار نسبت به این اقدامات بی‌توجه است و افراد روزهای پایانی سال را بهترین فرصت برای خرید دلار، سکه و طلا می‌دانند.
گفتنی است بازدهی هفتگی شاخص‌های کل و هم‌وزن در هفته اخیر منفی بود. میانگین ارزش معاملات خرد در چهار روز معاملاتی هفته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و متوسط حجم معاملات خرد هم به طور روزانه روی رقم 6.4 میلیارد برگه سهم قرار گرفت.
رشد تقاضا دلار را گران کرد
قیمت دلار  از چهارم تا امروز ۹ اسفند و طی پنج روز معاملاتی هفته اخیر نوسانات افزایشی پلکانی داشت. این اسکناس در مدت یاد شده همانند هفته گذشته رشد بازدهی ۲.۲۷ درصدی و افزایش قیمت هزار و ۳۰۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری این ارز در پله پنجم کانال هشتم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.
انس طلا این هفته یک دلار رشد کرد
روز پنجشنبه ۹ اسفند هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۸۹۶ هزار تومان رسید و با افزایش ۵۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۱.۹۰ درصدی داشت. در هفته دوم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۵۶۲ هزار تومانی ایستاد.
گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۲۹ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل تنها یک دلار افزایش قیمت داشته است.
تمام قطعات سکه در کانال بالاتر معامله شد
در هفته اخیر سکه امامی افزایش بازدهی ۲.۹ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه با قیمت ۳۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۶۹۵ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.
روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۱ میلیون و ۸۰۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۹ میلیون تومان، ربع سکه با رقم ۱۲ میلیون تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته تمام قطعات سکه یک کانال صعود کرد.
بازار سهام از ریل خارج شد
بازار سهام اگرچه در آخرین روز معاملاتی هفته نخست اسفند، مثبت شد اما به طور کلی، بازدهی منفی ثبت کرد. در این هفته همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به 3.5 همت رسید و حجم معاملات خرد نیز 6.4 میلیارد برگه سهم در مقیاس متوسط روزانه بود.
به گزارش تجارت‌نیوز، این هفته هم تراز ورود و خروج پول حقیقی در سهام منفی بود و منجر به خروج 851 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی شد. این در حالی بود که شاخص کل در این هفته نیز با وجود رشد روز چهارشنبه، بازدهی منفی 0.77 درصدی ثبت کرد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت وضعیت بدتری نسبت به شاخص کل، 1.75 درصد عقب نشست.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10693
اخبار مرتبط
نظرات شما