• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
پرواز بازارهای مالی در رکود بورس؛

بازدهی بازارها در هفته دوم فروردین 1403

بازدهی بازارها در چهار روز معاملاتی هفته اخیر در بازارهای مالی بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد. سکه، طلا و دلار به ترتیب بیشترین رشد قیمت را داشتند و در مقابل بازدهی بازار بورس منفی شد...

بازدهی بازارها در هفته دوم فروردین و چهار روز معاملاتی هفته اخیر متاثر از اخبار نامساعد سیاسی و حمله هوایی روز دوشنبه ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، انتظارات تورمی را تشدید کرد و منجر به افزایش قیمت در بازارهای مالی شد.
این در حالی  بود که انتظار می‌رفت روزهای باقیمانده از هفته دوم فروردین قیمت دلار و سایر ارزها در ثبات نسبتی معامله شوند؛ اما رخدادهای نامساعد سیاسی، معادلات معامله‌گران را بر هم زد.
در سه روز معاملاتی هفته اخیر، یعنی در زمان بازگشایی بازارها بعد از تعطیلات نوروز، قیمت دلار دو کانال صعود را تجربه کرد و قطعات سکه میلیونی رشد کردند. به گونه‌ای که طی این مدت سکه امامی هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در مقابل شاخص کل طی سه روز معاملاتی این هفته با کاهش 0.69 درصدی روبه‌رو شد.
دلار دو کانال بالا جهید
قیمت دلار  از ۹ فروردین تا ۱۶ فروردین (امروز) و طی چهار روز معاملاتی هفته اخیر نوسانات افزایشی شارپی داشت. این اسکناس در مدت یاد شده، رشد بازدهی ۳.۸۹ درصدی و افزایش قیمت دو هزار و ۴۰۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری اسکناس آمریکایی در پله اول کانال چهار از کریدور ششم معامله شد.
بازدهی طلا با انس جهانی همراه شد
روز پنجشنبه ۱۶ فروردین هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسید و با افزایش ۳۵۱  هزار و ۳۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۱۰.۷۲ درصدی داشت. در هفته دوم فروردین هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۵ میلیون و ۷۱۸ هزار تومانی ایستاد و افزایش بازدهی ۹.۱۵ درصدی داشت.
گفتنی است، این هفته انس جهانی طلا با رشد قیمت همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۷۳ دلار گران شد و در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۱۹۲ دلاری در حال معامله است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد بازدهی ۳.۲۹ درصدی داشت.
سکه‌ امامی هفت کانال صعود کرد
در هفته اخیر سکه امامی افزایش بازدهی ۱۹.۱۴ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۶ فروردین با قیمت ۴۶ میلیون و ۲۰۳ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت هفت میلیون و ۴۲۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.
روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۴۲ میلیون و ۱۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته، نیم‌سکه با قیمت ۲۸ میلیون تومان، ربع سکه با رقم ۱۸ میلیون تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته تمام قطعات سکه چند کانال صعود را تجربه کردند.
سپیدار سقف تاریخی خود را شکست
بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به 15 فروردین 1403 نشان می‌دهد، شاخص‌های بورسی پس از یک هفته صعود در هفته معاملاتی ابتدایی سال 1403 با کاهش ارتفاع روبه‌رو شدند.
به طوری که شاخص کل طی سه روز معاملاتی این هفته با کاهش 0.69 درصدی روربه‌رو شد و از تراز دو میلیون و 250 هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و 245 هزار واحد در پایان بورس این هفته رسید.
شاخص هم‌وزن نیز در سه روز معاملاتی این هفته نه تنها نتوانست بازدهی مثبتی به عمل آورد، بلکه سقوط سنگین‌تری از شاخص کل را به ثبت رساند. به طوری که این نماگر از 768 هزار واحد در پایان معاملات هفته گذشته با کاهش 1.4 درصدی به تراز 760 هزار واحد در پایان بورس امروز رسید.
بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه 10 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم، حجم خورد که ارزش معاملاتی نزدیک به سه هزار و 720 میلیارد تومان را رقم زده است. همچنین طی سه روز معاملاتی هفته منتهی به 15 فروردین 1403 بیشتر از 870 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که بیشترین آن در روز سه‌شنبه رقم خورده است.
بیشترین بازدهی نمادها در هفته دوم فروردین
بررسی معاملات بورس در هفته دوم فروردین 1403 نشان می‌دهد که سهام سپیدار توانسته است در این هفته با رشد 17 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 11,230 تومان معامله شود.
واعتبار و فزر نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند؛ به نحوی که این دو سهم در این هفته به ترتیب 16 و 15 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته واعتبار به قیمت 335 و فزر به 5,725 تومان رسیدند.
کمترین بازدهی نمادها در هفته دوم فروردین
به گزارش تجارت‌نیوز،  در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری‌که توسن با افت 12 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرده است. زملارد نیز دیگر سهم کم‌بازده هفته دوم فروردین بود و با کاهش 12 درصدی به 1,875 تومان رسید.تاپکیش نیز دیگر سهم‌ کم‌بازده بورسی بود که در این هفته 12 درصد افت قیمت داشت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10867
اخبار مرتبط
نظرات شما