• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
مچ‌گیری به سبک بانک مرکزی؛

قیمت طلا و سکه در سراشیبی!

در بازار امروز قیمت طلا و سکه نزولی شد و و این در حالی است که ماجرای ارز مسافرتی همچنان یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بین معامله‌گران و مسئولان است...

در معاملات امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به‌روز کاری قبل به نرخ ۴۳ هزار و ۱۸۰ تومان و حواله دلار نیز به نرخ ۴۰ هزار و ۲۴۲ تومان معامله می‌شود.
 قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۱۸۷ تومان و نرخ حواله یورو با افزایش به ۴۳ هزار و ۹۷۷ تومان رسیده است.
 از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به‌روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۷۵۷ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۹۵۷ تومان است.
امروز در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار ۷۴۸ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۳ هزار و ۱۸۰ تومان اعلام شد. از سوی دیگر قیمت خرید یورو ۴۶ هزار و ۷۱۵ تومان و قیمت فروش یورو ۴۷ هزار و ۱۸۷ تومان بود.
 بررسی هسته مرکزی بازار نشان می‌دهد که ماجرای ارز مسافرتی همچنان یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بین معامله‌گران و مسئولان است. اوایل ماه جاری بود که بانک مرکزی در راستای کنترل بازار ارز اقدام به دوبرابر کردن ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو کرد؛ موضوعی که با حواشی زیادی همراه شد؛ گواه این اتفاق این است که در روزهای اخیر علی خضریان نماینده مجلس در صفحه مجازی خود از توقف توزیع ارز مسافرتی خبر داد؛ اما بانک مرکزی این ادعا را تکذیب کرد.
جرقه این حواشی از آنجایی شروع شد که گفته شد برخی از افراد به‌منظور کسب سود ناشی از مابه‌التفاوت نرخ ارز مسافرتی با ارز آزاد، اقدام به خرید بلیت به‌صورت صوری کرده و پس از حضور در فرودگاه و دریافت ارز، از سوارشدن به هواپیما منصرف شده و بلیت را عودت می‌دهند تا در نهایت سود ۲۰ میلیون‌تومانی ناشی از تفاوت نرخ ارزها کسب کنند.
 امروز خبرگزاری مهر در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت بانک مرکزی در نامه‌ای به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، خواستار دریافت اسامی مسافرانی که ارز گرفته اما بلیت خود را لغو کرده‌اند، شد.
 این تنها اتفاق مهم بازار نبود و سقوط آزاد لیر ترکیه هم از چشم فعالان بازار دور نماند. بر اساس داده‌های معاملات آنلاین، لیر ترکیه در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود رسیده است و دلار با بیش از ۳۲ لیر معامله می‌شود. دلار از ۳۱.۹۳ در پایان معاملات دیروز به ۳۲.۰۲ لیر در هر دلار رسید. یورو نیز در برابر لیر به رکورد بالایی مبادله می‌شود. نرخ یورو از ۳۴.۹۸ لیر در هشتم مارس به ۳۵.۰۶ لیر افزایش یافت.
 همچنین امروز قیمت طلای جهانی کاهشی شد و در زمان تدوین این گزارش با ۲۱۷۵ دلار معامله شد که در مقایسه با دیروز تقریباً ۵ دلار پایین‌تر بود .
 به گزارش اقتصادنیوز، همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز ۲۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و بر روی ۳ میلیون و ۸۳ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. فارغ از بازار طلا، قیمت سکه امامی هم ۵۰ هزار تومان ارزان شد و در حول‌وحوش ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلا امروز ششمین جلسه حراج سکه طلا (سکه تمام، نیم‌سکه و ربع‌سکه) برگزار شد و قرار است هفتمین جلسه حراج نیز در روز چهارشنبه مورخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲، برگزار شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10796
اخبار مرتبط
نظرات شما