• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 29 April 2024
شهروندان منتظر تصمیم شورای شهر و شهرداری؛

انتظارها برای سرانجام خانه شهر کرمان

بازسازی و مرمت خانه شهر به عنوان یکی از آثار مهم و تاریخی کرمان سال‌ها محل بحث و چالش‌های گوناگون است به گونه‌ای که این سئوال را در ذهن شکل می‌دهد که "سرانجام خانه شهر کرمان چه خواهد شد"؟...

خانه شهر بنایی در شهر کرمان و متعلق به دوره پهلوی است؛ این خانه را علی‌اصغرخان اصفهانی از اولین گروه معماران ایرانی اوایل دهه ۴۰ در میدان فلسطین - خیابان شورا برای کرمانی‌ها ساخت؛ خانه‌ای که به گفته مردم قدیم این شهر ماهانه ۱۵ ریال برای ساختش هزینه می‌دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ تا چندین سال این مکان محل استقرار دادگاه انقلاب بود و پس از انتقال دادگاه انقلاب، با تغییر کاربری، به محل برگزاری جشنواره‌های هنری و پس از آن جلسات شورای شهر شد.
اما این خانه قدیمی پس از تغییر کاربری‌های متعدد سرانجام مورد بی‌مهری قرار گرفت و در پستوی بی توجهی‌ها هر روز فرسوده‌تر از روز قبلش شد تا جایی که دغدغه‌مندان و کرمان‌دوستان، لب به گلایه گشودند و خواستند برای آن فکری و کاری شود تا شاید نجات پیدا کند.
مسئولان شهری هم این وسط بیکار ننشستند و ۱۷ بهمن پارسال برای خانه شهر تصمیم هایی گرفتند؛ تصمیمی که منجر به مصوبه ای برای برگزاری مناقصه باهدف بازسازی این مکان تاریخی شد.
موضوع خانه شهر کرمان و درخواست شهرداری کرمان مبنی بر برگزاری مناقصه برای بازسازی و مرمت این خانه از موضوعات نشست علنی ۱۷ دی پارسال بود، در این نشست شهردار سابق کرمان، سعید شعرباف گفته بود، بخش اداری ساختمان خانه شهر برای شورا قابل استفاده است اما اگر شورای شهر تصمیم نداشت به خانه شهر برود برای معاونت فرهنگی هم این مکان مناسب است.
شعرباف در همان نشست با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات خانه شهر در حوزه تاسیسات است، ادامه داده بود که می‌توان به حد قابل قبولی بازسازی را انجام داد و اگر شورا قصد داشت به خانه شهر برود می‌توانیم زودتر در دستور کار قرار دهیم و کارها را انجام دهیم.
این حرف‌ها و مصوبه شورا، قوت قلبی برای دغدغه‌مندان خانه شهر کرمان شد اما این پایان کار نبود زیرا ۲۲ خرداد امسال هم پای موضوع خانه شهر دوباره به شورای شهر کشیده شد و یکی از مصوبات نود و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان پیرامون واگذاری خانه شهر به استانداری با شرط حفظ اصالت این اثر بود؛ موضوعی که در ابتدا مخالفانی داشت و در نهایت پیشنهادی موثر برای حفظ این اثر مردمی و تاریخی برشمرده شد.
تصویب واگذاری خانه شهر به استانداری دُرست بعد از گذشت چهار ماه از تصویب ضرورت برگزاری مناقصه برای بازسازی خانه شهر اتفاق افتاده بود؛ پیشنهادی که با وجود مخالفت بعضی اعضای شورا در نهایت با هفت رای موافق و سه رای مخالف به تصویب رسید.
تصمیم جدید
اما این وضعیت در مورد "خانه شهر" به همین جا ختم نشد تا اینکه ۲۳ بهمن امسال در یکصدو سی و هفتمین نشست علنی شورای این شهر دوباره موضوع برگزاری مناقصه برای مرمت خانه شهر مطرح شد که در نهایت اعضای شورا در نشست علنی به آن رای ندادند و قرار شد در کمیسیون های مربوطه شورا چکش کاری و دوباره بررسی شود.
سه نظر متفاوت در مورد "خانه شهر"
در همین زمینه محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا ی شهر کرمان گفت: در مورد خانه شهر یک گروه بحثشان بر این است که قسمتی از این خانه در حریم امنیتی استانداری است و استانداری باید کل خانه شهر را از شهرداری بگیرد، معوض را به شهرداری بدهد و خودش کار مرمت این بنا را به عهده بگیرد.
وی ادامه داد: یک گروه نیز نظرشان بر این است که با توجه به بحث حریم امنیتی و استهلاک شدید خانه شهر، باید دستی به سر و روی این خانه کشیده و به موزه شهر تبدیل شود.
نایب رییس شورا بیان کرد: گروه دیگر بحث مرمت و بازسازی تمام و کمال بنای خانه شهر توسط شهرداری را مد نظر دارند.
کمساری اظهار داشت: این سه بحث در شورا محل بحث بود که در نهایت اعضای شورا رای ممتنع به نامه شهرداری (درخواست مناقصه برای مرمت خانه شهر) دادند تا این درخواست به کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی برگردد و در آنجا پیرامون این موضوع بحث شود و تصمیم نهایی گرفته شود.
به گزارش ایرنا، حال باید منتظر نشست و دید که اعضای شورا در کمیسیون و در نهایت در صحن علنی در تعامل با شهرداری چه تصمیمی برای این خانه تاریخی می گیرند؛ چیزی که شهروندان منتظرند تا خروجی آن را مشاهده کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10904
اخبار مرتبط
نظرات شما