• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
در مهر سال جاری به ثبت رسید؛

مسکن و خوراکی وزنه‌های تورمی خانوارها

تورم مسکن و خوراکی‌ها علت اصلی تورم نقطه به نقطه‌ بالای 39 درصدی در مهر سال جاری بوده‌ است. از سوی دیگر در سال گذشته بخش هتل و رستوران بیشترین تورم را در میان بخش‌های اصلی اقتصاد کشور داشته است...

گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده مهر 1402 منتشر شد. تورم نقطه به نقطه‌ که برابر با میزان رشد شاخص قیمت کالاها نسبت به سال گذشته است، در ماه مهر برابر با 39.24 درصد بوده است. این شاخص نسبت به ماه شهریور که برابر با 39.5 درصد بوده است، 0.3 واحد درصد کاهش یافته است.
 اقتصاد کشور برای ارزیابی شاخص قیمت مصرف‌کننده به 12 بخش‌ تقسیم می‌شود. خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران و کالاها و خدمات متفرقه بخش‌هایی هستند که این شاخص به تفکیک در آن‌ها ارزیابی می‌شود.
قاب تورمی 12 بخش در مقیاس نقطه به نقطه
 مطابق داده‌‌های مرکز آمار ایران در میان 12 بخش اقتصاد، در مهر سال جاری 7 بخش اقتصاد تورم ماهانه‌ بیشتری را نسبت به تورم نقطه به نقطه‌ی کل تجربه کرده‌اند. هتل و رستوران، بهداشت و درمان، دخانیات، حمل و نقل، آموزش، پوشاک و کفش و کالاها و خدمات متفرقه این 7 بخش را تشکیل می‌دهند.
 همچنین بخش هتل و رستوران در ماه مهر 1402 با بیشترین تورم نقطه به نقطه نسبت به سایر بخش‌ها برابر با 55.4 درصد در صدر جدول قرار گرفته است. شاخص قیمت این بخش از 193.12 در مهر ماه 1401 به 300.1 در مهر ماه 1402 رسیده است.
 کمترین تورم نقطه به نقطه در این ماه نیز متعلق به گروه ارتباطات بوده است که شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی آن در مهر سال جاری نسبت به سال گذشته 17.74 درصد رشد کرده است.
 سهم تورم شاخص دیگری است که برای ارزیابی نقش بخش‌های مختلف اقتصاد در رشد عمومی قیمت‌ها به کار می‌رود. این شاخص با توجه به ضریب اهمیت هر بخش، سهم تورم نقطه به نقطه‌ی آن را نسبت به تورم کل محاسبه می‌کند. ضریب اهمیت، متوسط وزن هر بخش در سبد مصرفی خانوارها است که به صورت درصد بیان می‌شود.
تورم​سهم تورم بخش‌ها در مهر 1402
  در حالی که تورم نقطه به نقطه‌ی هر بخش میزان کل رشد آن را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد، این شاخص در مورد اینکه تورم بخش مذکور چه مقدار بر شاخص تورم کل اثرگذار بوده ، اطلاعاتی در اختیار نمی‌گذارد. برای این منظور باید سهم تورم هر بخش نسبت به تورم کل بررسی شود تا مشخص شود کدام بخش‌ها بیشترین تاثیر را بر کل تورم داشته‌اند. مطابق رابطه‌ی سهم تورم، رشد شاخص هر بخش و ضریب اهمیت آن دو عامل مهم اثرگذار بر تورم کل هستند. در سال اخیر بخش‌های مسکن و خوراکی بیشترین سهم‌ تورم‌ها را داشته‌اند. به گزارش اکو ایران،بیشترین سهم تورم در میان بخش‌های اقتصاد متعلق به بخش مسکن برابر با 12.5 درصد بوده است. بنابراین دلیل 12.5 درصد از تورم نقطه به نقطه کل 39.24 درصدی، تورم در بخش مسکن بوده است. بخش کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ با سهم تورم 12.44درصد با اختلاف کمی از مسکن در رتبه‌ی دوم سهم تورم قرار گرفته است. قرار گرفتن مسکن و خوراکی‌ها در صدر مقادیر سهم تورم با توجه به ضریب اهمیت آن‌ها در سبد مصرفی خانوار منطقی به نظر می‌رسد. چرا که این دو بیشترین وزن را در هزینه‌ی خانوارها دارند.
بخش‌های کالاها و خدمات متفرقه، حمل و نقل، بهداشت و درمان و پوشاک و کفش نیز بخش‌های مهم دیگری در سبد مصرفی خانوار هستند که به ترتیب 5.31 درصد، 3.68 درصد، 3.26 درصد و 2.28 درصد از تورم نقطه به نقطه‌ی کل را تشکیل داده‌اند. در این میان بخش دخانیات با 0.21 درصد کمترین سهم تورم را داشته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9269
اخبار مرتبط
نظرات شما